FOTOMUUSEUMI GALERII LEE

“Piirilkõnnid” – Prantsuse Instituudi ja Goethe Instituudi ühisprojekt

19.10 – 11.12.2016

Moodsas Euroopas on juba pikka aega töötatud piiride tähtsuse vähendamise suunas. See ei kehti vaid riigipiiride, vaid ka piiride kohta hariduses, infrastruktuuris, majanduses ja sotsiaalses kooselamises. Globaliseerumise ja interneti laiaulatusliku leviku tõttu tunnevad inimesed ülemaailmse võrgustumise tulemusi ka oma igapäevaelus. Kuid hoolimata paljudest jõupingutustest on teema ikka veel aktuaalne. Hiljutine põgenikekriis, mis ulatub ka Euroopa äärealadele ja tõus paremäärmusliku liikumise populaarsuses tõestavad just vastupidist. Endiselt tajume nii vanu kui uusi piire.

Prantsuse Instituut Eestis ja Tallinna Goethe Instituut kutsusid seetõttu Eestisse kaks erinevat fotokunstnikku. Üks Prantsusmaalt, teine Saksamaalt – mõlemad jäädvustasid piire Tallinnas ja Narvas. Kunstnikke toetas EKA Narva kunstiresidentuur. Oma jäädvustustega dokumenteerisid nad läbi omakunstilise pilgu keelelisi, kultuurilisi, sotsiaalseid ja ka füüsilisi piire igapäevases linnaelus. Fotod puudutavad integratsiooni/eksklusiooni ja nähtavat/nähtamatut.

Eesti idapoolseimas linnas Narvas, mille elanikud on ülekaalukalt venekeelsed, toimusid  Eesti taasiseseisvumise ja Nõukogude Liidu lagunemise järel suured muutused ning pärast uue riigipiiri tekkimist nihkus linn Eesti piirialale. Tallinnaski on Nõukogude aja pärandi jälgi näha tänaseni. Näiteks võib linnapildis tuvastada veel praegugi vanu piire: mööda rannikut kulges sõjaväe keeluala. Projektis ei käsitleta mitte ainult füüsilisi, vaid ka nähtamatuid piire eestlaste ja venelaste vahel.

Louisa Marie Summer, on Saksamaal sündinud ja Rhode Island Kunstiakadeemia kaunite kunstide magistrikraadiga fotograaf, kes jutustab sotsiaalse sisuga visuaalseid lugusid. Ta elab New Yorgis ja Münhenis ja töötab kõikjal maailmas jäädvustades sotsiaalselt tõrjutud inimeste igapäevaelu. Tema töid on  rahvusvaheliselt tunnustatud ning ta on esinenud nii üksik- kui grupinäitustega, mh Luksembourgi Audiovisuaalses keskuses, Münheni kirjastuse Kaamos galeriis, Ober galeriis Kentis USAs, Danziger galeriis New Yorgis, Vene muuseumis Peterburis ja Limlip kunstimuuseumis Lõuna-Koreas.  Summeri töid on nii muuseumide- kui erakogudes ja avaldatud tuntud rahvusvahelistes ajakirjades nagu National Geographic, Süddeutsche Zeitung, Wall Street Journal, Rolling Stone ja Vogue. 2012. avaldati tema raamat Jenniferi perekond  kirjatuses Schilt Amsterdamis.

——————————————————

Galerii kuraator Kaupo Kikkas

Info näituste kohta või galerii kasutamise soovi korral pöörduda kaupo.kikkas (ät) linnamuuseum.ee, 644 87 67, 644 52 34

——————————————————

Lahtiolekuajad

K-E 10.30-17.00

T suletud

Fotokelder Lee ajalugu

Fotokelder sündis Peeter Toominga algatusel 1992. aasta detsembris. Raevangla ehk tulevase Fotomuuseumi esimesel korrusel oli fotoajaloo ekspositsioon juba olemas, kuid keldrid polnud seni kasutust leidnud. Tooming tegi ettepaneku avada ühes keldris väike galerii, kus saaks tutvuda kaasaegse fotoeluga. See oli suurepärane algatus, mis sobis hästi muuseumi tulevikuplaanidega. Galeriile pani Tooming nime oma tütre Lee järgi.
Galerii avati 1993. aasta jaanuaris Ann Tenno isikunäitusega. Esialgu polnud näituste väljanägemine väga oluline. Põhiline oli sisu. Fantaasia ja hasart olid algusaastate märksõnad. Väljapeetud galerii sündis hiljem, aga mängulust pole ka praegu tabu.
Täna on Leel uus nägu. 20 aastat tõsist tööd on muutnud tema ilme soliidsemaks. Fotomuuseumi näitusesaalil peavadki olema nõudlikud kuraatorid ja latt kõrgel. Siiani on Tallinna Linnamuuseumile kuuluv Fotomuuseum pakkunud esinemisvõimalusi tasuta, et ärgitada algajaid, motiveerida meistreid ning korraldada ka fotoajaloo väljapanekuid. Lee ei pretendeeri kommertsedule, vaid ootab kõiki fotograafiasse kiindunuid.

LINNAMUUSEUM.EE - KÕIK ÕIGUSED KAITSTUD. ILMA LOATA KOPEERIMINE KEELATUD.